حكيم زين الدين عمربن سهلان ساوجي
در گذشته به سال 520 هجري قمري ، فيلسوف و منطقي بزرگ در اواخر قرن پنجم و اوايل قرن ششم هجري است. وي شارح و منتقد آثار بوعلي سيناست و كتاب البصائر النصريه او بهترين كتاب در منطق و جزو متون درسي دانشگاه الازهر مصر است.
زکریای قزوینی در کتاب معروف خود بنام آثار البلاد و اخبار العباد در قرن هفتم هجری قمری پیرامون شخصیت وی می نویسد : قاضی ابن سهلان ساوجی با امام حجه الاسلام غزالی همزمان بود ، او در فقه و علم حکمت و ادبیات دریایی بود بیکرانه ، در فصاحت و بلاغت هم شهره آفاق گردیده بود .
ابو سعد آوي
در گذشته به سال 420 هجري قمري ، وزير دانشمند سلسله آل بويه كه طي سالهاي 1990 تا 2000 ميلادي حدود ده هزار صفحه از آثار او با عنوان نثرالدر در مصر و تونس و سوريه به چاپ رسيده است.
خواجه سعد الدين ساوجي
در گذشته به سال 703 هجري قمري، وزير دانشمند سلطان غازان خان و سلطان اولجاتيو كه علامه حلي رساله سعديه را به نام وي تاليف كرده است.
خواجه جمال الدین سلمان بن علاءالدین محمد ساوجی
مشهور به سلمان ساوجی ، وی از شاعران و غزل سرایان نیکو سخن در قرن هشتم هجری قمری و هم عصر حافظ بوده است در سال 709 ه ق در ساوه متولد شد. سپس به بغداد در دربار جلایریان راه یافت و ملک الشعراء این سلسه شد . دیوان شعر وی مشتمل بر دوازه هزار بیت است . وی سالهای اخر عمر خود را زادگاهش بازگشت و انزوا اختیار کرد سرانجام در روز دوشنبه دوازدهم صفر سال 778 ه ق جهان را بدرود گفت .
شهید دکتر مصطفی چمران
در سال 1311 ه ش متولد شد او فرزند حسن چمران ساوجی بود که از روستای چمران بخش غرق آباد ساوه به تهران مهاجرت کرد . دوره دبیرستان را در دارلفنون و البرز تهران سپری کرد . پس از اخذ لیسانس با رتبه اول از دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل ( با استفاده از بورسیه ) به دانشگاهی در تگزاس آمریکا اعزام شد . ضمن اخذ فوق لیسانس برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا رفت و با کسب رتبه اول دکتری الکترونیک فارغ التحصیل گشت و سپس در مرکز تحقیقاتی معتبر و معروف بل در کنار دانشمندان بزرگ جهان شروع به کار کرد .
اما با قیام پانزده خرداد انقالبی در درون او بوجود آمد . او همه چیز را رها کرد و در زمان حکومت جمال عبدالناصر به مصر رفت و در آنجا آموزش نظامی و چریکی را فرا گرفت . سپس به شهر صور در جنوب لبنان رفت و به امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در آن زمان پیوست و مبارزه گسترده ای را با صهیونیستها آغاز کرد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال 1357 به ایران بازگشت وی از طرف امام خمینی به سمت وزرات دفاع منصوب گردید . از طرف مردم تهران نیز به یک دوره به سمت نمایندگی مجلس انتخاب شد . پس از شروع جنگ تحمیلی در شهریور ماه سال 1359 به خط مقدم جبهه رفت و ستاد جنگهای نا منظم را تاسیس و فرماندهی نمود . سرانجام پس از سالها مجاهدت در 31 خرداد 1360 در منطقه جنگی دهلاویه به شهادت رسید.
وی قبل از شهادت چنین می نویسد : 
"" ای زندگی با تو وداع می کنم با همه زیبائیهایت – با همه کوهها – دریاها و همه موجودات وداع میکنم از همه چیز چشم می پوشم و با قلبی لرزان و مشتاق به سوی خدا می روم و لحظات دیدار من با پروردگار ، لحظات رقص من در برابر مرگ باید زیبا باشد  ""
روحش شاد و راهش پر رهرو باد .
در ادامه به نقل از ویکی پدیا فارسی :
تیلیم خان: شاعر ترک‌زبان قرن ۱۲ هجری شمسی
ابوسعد آوی: شاعر، تاریخ‌نگار، دانشمند و یکی از وزیران طبرستان
ابوطاهر خاتونی: از شاعران دوران ملکشاه سلجوقی سلجوقی
ابوالفرج ساوجی: از نویسندگان و کُتاب آل بویه
افضل‌الدین ساوی: شاعر و فیلسوف قرن ششم هجری قمری.
بهاءالدین ساوجی: از شاعران قرن هشتم هجری
فرخنده ساوجی: از شاعران قرن سیزدهم هجری
حسین بن روح نوبختی: سومین نایب خاص (سفیر) حجت بن حسن (مهدی) در دوران غیبت صغری و یکی از اهالی روستاهای آوه در نزدیکی شهر ساوه.
سید مرتضی عسکری پژوهشگر تاریخ اسلام و حدیث‌شناس و روحانی شیعه.
علامه تاج‌الدین آوی : از علما و فقه‌های مشهور شیعه در زمان ایلخانیان (قرن هفتم و هشتم هجری قمری)
ملا صالح ساوجی: از علما دوران سلطان حسین صفوی (قرن دوازدهم ه.ق) است. تالیفات وی عبارتند از : الحدیده الحسینیه – الدره العلویه  
خواجه نصیر طوسی: از علما بزرگ ریاضی، نجوم و حکمت ایران و نیز یکی از فقه‌های مذهب تشیع در قرن هفدهم می‌باشد، نقل شده‌است که وی زاده روستای جهرود در نزدیکی شهر ساوه‌است.پدر خواجه، شیخ وجیه‏الدین محمدبن حسن، از بزرگان و عالمان شهر قم بود و در روستای جهرود زندگی می‏کرد که به شوق زیارت امام رضا(ع) عازم طوس شد و پس از زیارت، به دلیل بیماری همسرش در همانجا ساکن شد و پس از چندی به اقامه نماز جماعت و تدریس در مدرسه علمیه مشغول شد.
یوسف عادل شاه ساوی: موسس سلسله عادلشاهیان
شیخ جمال‌الدین ساوجی: موسس قلندریان فرقه‌ای از صوفیه.
سعدالدین ساوجی: از سیاست‌مداران و دولت‌مردان دوران ایلخانیان
عمادالدین ساوجی: دانشمند و وزیر خوارزمشاهیان
ابونصر آوی: شاعرو یکی از وزیران طبرستان
حبیب‌الله ساوجی: از نقاشان زمان شاه عباس
سید احمدخان ساوه‌ای: خواننده دوران قاجار
ابوالفضل جلیلی: کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس مطرح  سینما
محسن محسنی‌نسب: کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس مطرح سینما


6.1.7.0
گروه دورانV6.1.7.0